Subscribe:

Ads 468x60px

.

Sunday, June 3, 2012

LOGO


Logo ialah lambang atau tanda identiti (trademark) berbentuk 2D atau 3D, warna atau monokrom, geometri ratau organik, tipografi, abstrak bagi mewakili indentiti korporat sesebuah syarikat, produk dan perkhimatan. Logo terbahagi kepada 4 jenis :
  1. Logo Huruf 
  2. Logo Simbol
  3. Logo representasi
  4. Logo Ambigram 
Logo huruf atau logo tipografi menggunakan fon atau muka taip bagi menghasilkan identiti koporat berbentuk  imej logo. logo huruf berbentuk perkataan atau logo hurug ringkas (initials). Pendekatan tipografi perlu dimasukkan unsur grafik seperti garisan , imej, rupa organik atau geometrik, warna di dalam kandungan logo memperkembangkan identitinya. Gambar rajah di bawah merupakan contoh logo huruf sebuah syarikat kasut yang bernama Bata.

Logo Simbol memberi sedikit tambahan rekabentuk ke dalam tanda identitinya berbanding dengan logo representasi (logo diskriptif). Terutamanya dalam penambahan unsur-unsur figura (rupa : organik, geometrik atau abstrak dan bentuk 2D atau 3D.

Logo representasi tau dikenali dengan descriptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan atau hubungkait secara langsung di antara di antara syarikat perniagaan dan produk, atau perkhimatan palanggan.

http://visualart-graphicdesign.blogspot.com/2012/06/logo.html
    CLIK HERE

LOGO


Logo ialah lambang atau tanda identiti (trademark) berbentuk 2D atau 3D, warna atau monokrom, geometri ratau organik, tipografi, abstrak bagi mewakili indentiti korporat sesebuah syarikat, produk dan perkhimatan. Logo terbahagi kepada 4 jenis :
  1. Logo Huruf 
  2. Logo Simbol
  3. Logo representasi
  4. Logo Ambigram 
Logo huruf atau logo tipografi menggunakan fon atau muka taip bagi menghasilkan identiti koporat berbentuk  imej logo. logo huruf berbentuk perkataan atau logo hurug ringkas (initials). Pendekatan tipografi perlu dimasukkan unsur grafik seperti garisan , imej, rupa organik atau geometrik, warna di dalam kandungan logo memperkembangkan identitinya. Gambar rajah di bawah merupakan contoh logo huruf sebuah syarikat kasut yang bernama Bata.

Logo Simbol memberi sedikit tambahan rekabentuk ke dalam tanda identitinya berbanding dengan logo representasi (logo diskriptif). Terutamanya dalam penambahan unsur-unsur figura (rupa : organik, geometrik atau abstrak dan bentuk 2D atau 3D.

Logo representasi tau dikenali dengan descriptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan atau hubungkait secara langsung di antara di antara syarikat perniagaan dan produk, atau perkhimatan palanggan.

An ambigram is a typographical design or artform that may be read as one or more words not only in its form as presented, but also from another viewpoint, direction, or orientation. The words readable in the other viewpoint, direction or orientation may be the same or different from original words. Douglas R. Hafstadter describes an ambigram as a " calligraphic design that manages to squeeze two different readings inti the selfsame set of  curves."

Contoh-contoh logo :-





PEMBUNGKUSAN


Pembungkusan adalah sesuai digunakan untuk membungkus makanan, confectionery, hadiah, cecair, ubat-ubatan, proses pemindahan, pameran, dan lain-lain. Bahan yang digunakan sebagai pembungkusan antaranya seperti : carton board, corrugated cardboard, plastik, multinaterial, and waterproof board.

Anda dikehendaki mereka bentuk bungkusan  (kotak) yang berupakan samaada makanan, coklat, biskut, gula-gula, peralatan wanita atau lelaki. Reka bentuk perlu memasukkan perkara berikut : logo, alamat syarikat, net weight, bar code, isi kandungan, logo halal, due date, customer support line, motto/ tema, nama produk tersebut, teks dan imej reka bentuk yang dipilih.

Selain daripada strategi pemasaran, branding dan iklan, di antara kriteria lain perlu diberi penekanan ke atas pembungkusan ialah : reka bentuk, reka letak yang tertumpu kepada perletakan taipografi ( 2D @ 3D), pemilihan imej yang berkaitan dengan produk. tidak terlupa spesifikasi yang perlu ada bagi setiap pembungkusan seperti logo logo, alamat syarikat, net weight, bar code, isi kandungan, logo halal, due date, customer support line, motto/ tema, nama produk tersebut,







Contoh tempalet pembungkusan                        


                                                                                                

REKA BENTUK GRAFIK

APA ITU REKA BENTUK GRAFIK



Rekabentuk grafik merupakan hasil, proses dan seni yang menggabungkan teks dan grafik dalam satu susunan yang bertujuan untuk menyampaikan sesuatu mesej kepada khalayak sasaran melalui media tertentu. justeru rekabentuk grafik ini dilihat sebagai satu bidang komunikasi secara visual dimana susunan dan paparan didalam rebentuk ini boleh digunakan di dalam menyampaikan pelbagai mesej yang dihendaki, misalnya di dalam menyampaikan mesej mengenai bahaya merokok media poster boleh digunakan dimana poster tersebut disusun dengan gaya tulisan dan gambar seperti barah paru-paru akibat merokok dan sebagainya yang mampu menarik perhatian sesiapa yang melihatnya dan memikirkan begitu hebatnya kesan yang ditanggung oleh seorang perokok.
Sebenarnya terdapat pelbagai media boleh digunakan untuk memaparkan seni rekabentuk ini diantatranya ialah surat khabar, majalah, laman web, dan termaksuklah jua di kaca televisyen. Kepelbagaian media ini memerlukan perekabentuk mereka dan membentuk rekabentuk grafik yang bersesuaian dengan media tersebut misalnya rekabentuk poster mungkin hanya sesuai untuk di tampal di papan kenyataan mahupun dinding dan mungkin kurang sesuai pula untuk disiarkan di televisyen. Kepelbagaian ini memerlukan kreativiti pereka untuk menghasilkan senireka bentuk grafik yang berkualiti bukan sahaja dari segi rekabentuk yang cantik dan menarik namun perlulah mengambil kira samada rekaannya itu mampu menyampaikan mesej dengan berkesan atau sejauhmana ianya dapat diterima dan difahami oleh khalayak sasaran.

      Sesebuah rekabentuk grafik yang dihasilkan perlu menjalani pelbagai proses sebelum ianya dipaparkan atau disiarkan kepada umum. Penyelidikan jua amat penting didalam menentukan apakah yang hendak direka dan dibentuk dan kepada siapa pula rekabentuk itu disasarkan. Pemilihan bahan samada gambar serta penggunaan teks yang bersesuaian di samping gaya susunan juga memainkan peranan penting didalam memastikankeberkesanan sesebuah rekabentuk itu dari segi penerimaan audien dan memenuhi kehendak dan citarasa klien. Justeru itu perekabentuk haruslah mengetahui objektif sebenar sesebuah rekabentuk itu dibangunkan samada untuk tujuan pengiklanan, penerbitan mahupun berbentuk kempen kesedaran serta media manakah yang akan menyalurkannya.

Di dalam memastikan ini tercapai perekabentuk haruslah melalui pelbagai proses dan tahap seperti berikut :

Langkah-langkah dalam Proses Rekabentuk Grafik:
1. Analisis khalayak
2. Tentukan tujuan mesej
3. Kenal pasti dimana dan bila mesej akan dipersembahkan
4. Tetapkan matlamat
5. Susun teks dan grafik serta elemen-elemen lain
6. Pilih rupa taip, saiz taip dan jarak taip
7. Tambah dan manipulasi grafik
8. Susun teks, grafik dan elemen-elemen lain
9. Baca pruf
10. Perkemas


1. Analisis Khalayak
Sebelum suatu rekabentuk grafik di hasilkan, pereka bentuk perlulah membuat penyelidikan untuk mendapatkan maklumat tentang rekabentuk yang hendak dilaksanakan. Pereka perlulah mengetahui;
Siapa khalayak sasaran, dan apakah jangkaan mereka?
Ini dapat membantu pereka membangunkan konsep berdasarkan khalayak yang disasarkan
Siapa pula klien yang mengkehendaki rekabentuk tersebut.?

2. Tentukan tujuan mesej
Adakah rekabentuk yang akan dibangunkan itu bertujuan untuk memujuk khalayak membeli produk atau perkhidmatan atau sekadar untuk memberi informasi atau menyampaikan kempen kesedaran ?

3. Kenal pasti dimana dan bila mesej akan dipersembahkan
Pereka haruslah menimbangkan beberapa perkara dianbaranya:
Berapakah bajet yang diperuntukkan dan berapa banyakkah salinan diperlukan?
Bagaimanakah caranya projek tersebut akan diagihkan atau dimedia manakah ianya akan dipaparkan?
Disamping itu pereka juga perlu menetapkan tarikh akhir projek tersebut harus disiapkanatau bilakah klien mengkehendaki rekabentuk tersebut di terbitkan .Ini amat penting kepada pereka untuk menyusun jadual kerja.

4. Tetapkan matlamat
Bincangkan elemen apa yang diperlukan atau apakah konsep yang dimahukan oleh klien. Bina beberapa lakaran kasar berupa thumbnail untuk dibincangkan bersama dimana pereka dan klien boleh bertukar pandangan untuk memantapkan rekabentuk. Berikan klien kebebasan untuk memutuskan warna , gambar ataupun perkataan yang bersesuaian dengan konsep yang mereka inginkan.

5. Susun teks dan grafik serta elemen-elemen lain
Setelah klien berpuas hati serta memilih thumbnail yang dikehendaki , barulah pereka boleh memulakan kerja-kerja mereka bentuk dengan menggunakan aplikasi rekabentuk yang dimahiri. Segala teks dan grafik yang telah dipersetujui oleh klien akan diedit, diolah dan disusun didalam aplikasi grafik tersebut.

6. Pilih rupa taip, saiz taip dan jarak taip
Diantara aspek yang perlu diberi pertimbangan ialah saiz taip, kepanjangan ruang dalam halaman, stail taip, leding, jarak dan format. Misalnya dalam hal format, perkara yang diberi pertimbangan di sini adalah sama ada format rata keliling (justified) atau format tidak rata keliling (unjustified).
Format lain ialah sama ada sejajar kanan (flush right) atau sejajar kin (flush left) dan format ketiga ialah tengah (centered). Ketiga-tiga iniperlu digunakan mengikut kesesuaiansupaya berkesan. Pereka juga perlu mengenal pasti empat perkara penting untuk dipertimbangkan dalam memilih taip iaitu: kesenangan membaca, kesesuaian, harmoni atau rupa, dan penekanan
Disamping itu faktor kesesuaian taip juga yang berkaitan dengan elemen psikologi, tahap khalayak dan keharmonian dengan elemen-elemen lain juga harus diambilkira .
Elemen-elemennya termasuklah:
• Elemen Psikologi: Melibatkan mood, perasaan dan personaliti pembaca.
• Tahap Khalayak: Merujuk kepada aspek usia dan aspek psikologi mereka.
• Harmoni: Bahan rekabentuk yang ingin berkomunikasi dengan baik mestilah dipersembahkan dengan cara yang baik, iaitu terdapat kaitan dan kesesuaian antara satu elemen grafik dengan satu elemen grafik yang lain.

7. Tambah dan manipulasi grafik
Menambah atau mereka grafik yang dirasakan perlu atau mengedit gambar yang bersesuaian dengan rekaan yang mahu dihasilkan menggunakan perisian grafik yang dimahiri.
Pereka juga boleh melukis ilustrasi sekiranya merasakan elemen tersebut penting serta bertepatan dengan konsep rekabentuk yang direka.
Misalnya adobe illustrator untuk melukis illusrasi berasaskan vector grafik dan adobe photoshop untuk memanipulasi gambar foto.



8. Susun teks, grafik dan elemen-elemen lain
Pada peringkat ini Pereka akan mereka letak semua elemen yang telah dikumpul untuk di susun dan diperkemas kinikan mengikut guide line atau thumbnail yang telah dipersetujui .Kombinasi warna latarbelakang dengan taip, visual , imej dan illustrasi perlu bersesuaian supaya mudah dibaca dan difahami.

9. Baca pruf
Menyemak kembali semua ayat untuk memastikan tiada kesalahan ejaan atau tatabahasa perkataan yang telah dipilih.

10. Perkemas
Akhir sekali sebelum rekabentuk grafik diserahkan kepada klien untuk diterbit atau di cetak pereka haruslah mencetak salinan dulu untuk melihat hasil keluarannya dan mengubah kembali apa yang dirasakan perlu atau membuang apa yang dirasakan tidak perlu atau menokok tambah apa yang kurang. Setelah berpuas hati maka rekaan tersebut bolehlah diserahkan untuk proses penerbitan dan percetakkan.



TIPOGRAFI



Ciri huruf yang mudah dikenali: goresan (stroke), siripan (serif), dan sempitan (stress) 
Tipografi merupakan suatu ilmu dalam memilih dan menata hurufdengan pengaturan penyebarannya pada ruang-ruang yang tersedia, untuk menciptakan kesan tertentu, sehingga dapat menolong pembaca untuk mendapatkan kenyamanan membaca semaksimal mungkin.
Dikenal pula seni tipografi, yaitu karya atau desain yang menggunakan pengaturan huruf sebagai elemen utama. Dalam seni tipografi, pengertian huruf sebagai lambang bunyi bisa diabaikan.

Sejarah Tipografi

Sejarah perkembangan tipografi dimulai dari penggunaan pictograph. Bentuk bahasa ini antara lain dipergunakan oleh bangsa VikingNorwegia dan Indian Sioux. Di Mesir berkembang jenis huruf Hieratia, yang terkenal dengan nama Hieroglif pada sekitar abad 1300 SM. Bentuk tipografi ini merupakan akar dari bentuk Demotia, yang mulai ditulis dengan menggunakan pena khusus.
Bentuk tipografi tersebut akhirnya berkembang sampai di Kreta, lalu menjalar ke Yunani dan akhirnya menyebar keseluruh Eropa.
Puncak perkembangan tipografi, terjadi kurang lebih pada abad 8 SMdi Roma saat orang Romawi mulai membentuk kekuasaannya. Karena bangsa Romawi tidak memiliki sistem tulisan sendiri, mereka mempelajari sistem tulisan [[Etruska] yang merupakan penduduk asli Italia serta menyempurnakannya sehingga terbentuk huruf-huruf Romawi.
Saat ini tipografi mengalami perkembangan dari fase penciptaan dengan tangan hingga mengalami komputerisasi. Fase komputerisasi membuat penggunaan tipografi menjadi lebih mudah dan dalam waktu yang lebih cepat dengan jenis pilihan huruf yang ratusan jumlahnya.


Jenis huruf

Secara garis besar huruf-huruf digolongkan menjadi:
  • Roman, pada awalnya adalah kumpulan huruf kapital seperti yang biasa ditemui di pilar dan prasasti Romawi, namun kemudian definisinya berkembang menjadi seluruh huruf yang mempunyai ciri tegak dan didominasi garis lurus kaku.
    • Serif, dengan ciri memiliki siripan di ujungnya. Selain membantu keterbacaan, siripan juga memudahkan saat huruf diukir ke batu.
    • Egyptian, atau populer dengan sebutan slab serif. Cirinya adalah kaki/sirip/serif yang berbentuk persegi seperti papan dengan ketebalan yang sama atau hampir sama. Kesan yang ditimbulkan adalah kokoh, kuat, kekar dan stabil
    • Sans Serif, dengan ciri tanpa sirip/serif, dan memiliki ketebalan huruf yang sama atau hampir sama. Kesan yang ditimbulkan oleh huruf jenis ini adalah modern, kontemporer dan efisien.
  • Script, merupakan goresan tangan yang dikerjakan dengan pena, kuas atau pensil tajam dan biasanya miring ke kanan. Kesan yang ditimbulkannya adalah sifast pribadi dan akrab.
  • Miscellaneous, merupakan pengembangan dari bentuk-bentuk yang sudah ada. Ditambah hiasan dan ornamen, atau garis-garis dekoratif. Kesan yang dimiliki adalah dekoratif dan ornamental.

Kejelasan bentuk huruf dan Keterbacaan

Kejelasan bentuk huruf (legibility) adalah tingkat kemudahan mata mengenali suatu tulisan tanpa harus bersusah payah. Hal ini bisa ditentukan oleh:
  1. Kerumitan desain huruf, seperti penggunaan siripan, kontras goresan, dan sebagainya.
  2. Penggunaan warna
  3. Frekuensi pengamat menemui huruf tersebut dalam kehidupan sehari-hari
Keterbacaan adalah tingkat kenyamanan suatu susunan huruf saat dibaca, yang dipengaruhi oleh:
  1. Jenis huruf
  2. Ukuran
  3. Pengaturan, termasuk di dalamnya alur, spasi, kerning, perataan, dan sebagainya
  4. Kontras warna terhadap latar belakang
Berikut contoh dari Tipografi :








POSTER


Munari (2008) emlihat dan menilai, keberkesanan sebuah poster itu merujuk kepada bagaimana tumpuan mata seseorang itu apabila melihat poster, dengan kata lain ‘a poster should hit you in the eye’. Walau bagaimanapun, sebuah poster yang baik memerlukan elemen lain seperti penggunaan warna, pelbagai rupa, bentuk dan teks, maklumat yang hendak disampaikan, komposisi, saiz dan adakalanya poster yang ringkas sahaja dapat memberi impak yang tinggi kepada pemerhati. Oleh itu, penilaian ke atas sebuah poster adalah berlandaskan kepada kriteria-kriteria yang agak subjektif dan tidak terhad (muktamad) dimana, ianya boleh diubahsuai dan dilakukan penambahbaikan.

Apakah tujuan utama poster? Peranan atau tujuan utama yang dimainkan oleh poster kerapkali dikaitkan dengan penggunaan pengiklanan di tempat awam. Samada promosi barangan atau produk keluaran baru, khidmat yang diberi, aktiviti yang akan dijalankan dan pelbagai macam matlamat oleh pihak pengeluar barangan dan syarikat perniagaan. Kesannya semata-mata dilihat dapat meningkatkan penjualan, menjadi lebih kukuh dan dikenali serta dapat menyakinkan pengguna kepada produk atau khidmat yang diperkenalkan.

Ciri-ciri poster yang baik :
1. Menyatakan mesej secara efektif lagi mudah
2. Menarik perhatian audien
3. Mesej yang ringkah, mudah difahami
4. mempunyai keterbacaan yang ter baik

Jenis-jenis poster
1. Notis
2. Poster berilustrasi

Contoh-contoh poster :-










Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...